11/08/2014

VIIKON KUULUMISET JA RUOKAVINKKI

Ihanaa lauantaita kaikille! Mulla on ollut ihan älyttömän kiva viikko, toivottavasti teilläkin on. Koulupäiviä tähän viikkoon on mahtunut vain kolme, joista tosin kaikki oli kahdeksasta kahteen, joka tuntuu tosi paljolta viimeisten kolmen tunnin koulupäivien jälkeen! Maanantaina menin suoraan koulusta ripsihuoltoon ja sieltä pikaisesti kotiin. Sen jälkeen hyppäsinkin Onnibussin kyytiin ja menin poikaystävän luo Espooseen! Tiistaina mulla oli siis vapaapäivä koulusta. Keskiviikkona oli taas koulua ja illalla menin jumppaan, ja suunnittelin yömyöhään asti seuraavia postauksia, sillä torstaina oli taas vapaapäivä koulusta! Torstaina mulla oli myös autokoulun syventävänvaiheen arvioiva ajo, joka meni no...niin perseelleen kun voi. Muistan, kun sillon ennen ajokortin saamista olin autokouluopettajan kanssa "harjoitusinssissä", oli myös ensimmäinen päivä kun satoi lunta, joka siis luonnollisesti oli samantien sellasta loskapaskaa, että oksat pois. Eiköhän nyt käynyt sama juttu, ja kaiken huipuksi autokoulun autossa ei ollut edes talvirenkaita (mikä mun ja isin mielestä oli vähän erikoinen juttu). Onneks selvittiin hengissä ja sain kuitenkin positiivista palautetta mun turvallisesta ja rauhallisesta ajamisesta, vaikka mun mielestä koko ajo meni ihan penkin alle sen kymmenen sentin loskakerroksen ja auton kesärenkaiden takia. Mua ärsytti toi niin paljon, että olin koko loppupäivän kiukkunen :-D Onneksi kaupasta haetut sipsit ja äitille pikkujoulukynsien teko piristi edes vähän.

Eilen olin taas koulussa  viimeistä kertaa tänä vuonna! Mun on ihan pakko myöntää, että olo oli vähän haikea, sillä mä todella tykkään tosta koulusta. Tammikuun jälkeen onkin enää muutama hassu kuukausi opiskelua edessä ja sitten mä oonkin virallisesti merkonomi. Seuraava koulupäivä mulla onkin vasta uudenvuoden jälkeen, viikko ennen mun yhdeksäntoistavuotis-synttäreitä. Kääk! Maanantaista joululomaan asti painetaankin niska limassa duunia.

Niinkuin varmaan oon täälläkin kertonut, niin vapaapäivinä mun on aina pakko tehdä edes jotain oikeasti hyödyllistä. Esimerkiksi imuroida koko talo tai muuten siivoilla, viedä koirat kunnon lenkille tai tehdä ruokaa koko perheelle. Tällä kertaa mä valitsin torstaina tämän viimeisen vaihtoehdon ja aloin tekemään maailman parasta kotiruokaa – kanariisiherkkusieni"laatikkoa". Koska tämä ruoka on ehdottomasti kokeilemisen arvoinen, jaan sen reseptin teillekin.


Tarvitset (n. 10 isoa annosta):

kanan rintapaloja
riisiä
herkkusieniä
lihaliemikuution
suolaa
ruokakermaa
kuohukermaa

Ainesten määrät riippuu ihan siitä, kuinka paljon tätä tekee. Mä tein ison vuoallisen ja karkeesti arvioituna siitä sai suunnilleen kymmenen suht isoa annosta. Käytin neljä kanan rintapalaa, riisiä n. 5 desiä, kaks purkkia herkkusieniä, kuohukermaa n. 2 desiä ja ruokakermaa yhden desin. Ei niiden ainesten määrät niin tarkkoja ole, jotain sinne päin vaan!

PB065053
PB065057

Ihan ensimmäiseksi, laita kanat uunivuokaan ja uuniin pariinsataan asteeseen puoleksi tunniksi.

PB065060

Tähän kannattaa valita riisiksi jokin ei puuroutuva riisi, koska muuten koko laatikko on kauheeta mössöä. Itse käytin kuvassa näkyviä riisejä, jotka oli tosi hyviä eivätkä puuroutuneet ollenkaan.

PB065061PB065068

Viiteen desilitraan riisiä laitoin vajaa teelusikallisen suolaa ja yhden lihaliemikuution tuomaan vähän makua.

PB065069

Kun kanat on ollut sen puolisen tuntia uunissa, ota ne sieltä pois pöydälle jäähtymään.

PB065078PB065085

Ne jäähtykin paljon hitaammin kun olin kuvitellut, joten mun oli pakko avata keittiön ikkuna ja laittaa kanat siihen eteen, jotta ne jäähtyis vähän nopeammin. Onneksi mulla oli yksi ruskeavalkoinen vartija joka vahti, ettei kukaan vaan vie meidän kanoja ;-)

PB065092PB065095

Sit kun kanat oli jäähtyneet, revin ne vuoan pohjalle. Niistä voi nyppiä myös pienempiä paloja, mutta mä oon jättänyt ne aina suht isoiksi. Tässä vaiheessa myös riisi alkaa olla valmista...

PB065098

Kun riisistä on kaikki vesi haihtunut, kaada ne kanojen päälle vuokaan ja tasoittele vähän.

PB065100

Päällimmäiseksi vielä herkkusieniä oman maun mukaan. Mä rakastan herkkusieniä, joten laitoin niitä aika paljon.

PB065107

Päälle vielä ruoka- ja kuohukerma vähän "kostetuttamaan" tätä muuten vähän kuivahkoa ruokaa.

PB065113

Ja vielä koko laatikko uuniin kahteensataan asteeseen tunniksi!

PB065114

Ah, musta tuntuu, että toi tunti meni ihan älyttömän hitaasti kun odotin niin paljon, että saan jo syödä tätä!

PB065121

Ja valmis! Tätä ruokaa me syötiin lähes viikottain noin kymmenen vuotta sitten. Yksi päivä äitin kysellessä mitä ruokaa voisi tehdä, tuli tämä yhtäkkiä mun mieleen. Ollaan tehty tätä nyt muutaman kerran tässä parin viikon aikana, ja maistuu muuten edelleen ihan yhtä hyvältä kun sillonkin! Ehdottomasti mun lempiruoka.

Onko teillä jotain lapsuudenruokaa, joka on jäänyt lähes kokonaan ruokavaliosta pois, mutta jonka olette löytäneet nyt vähän vanhempana ns. uudelleen? :-)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti