4/11/2014

Jumppakenkä-apua!

esi

Nyt mä tarvitsen oikeasti teidän apuanne. Mun vanhat jumppakengät ei oo mitään kovin vanhat, mutta nyt viimekertoina mä oon huomannut kesken jumpan, että mun jalkapohja puutuu. Luulin aluksi, että se johtuisi vaan esimerkiksi väärästä tavasta askeltaa, mutta joka kerta kiinnitin enemmän ja enemmän huomiota, ettei esimerkiksi stepeissä jää kantapää roikkumaan laudan ulkopuolelle – eikä se auttanut vaan kipu ja inhottava puutumisen tunne tuli joka kerta uudelleen. Juttelinkin jo meidän jumpanvetäjän kanssa, että on hyvin todennäköistä, että tämä johtuu nimenomaan huonoista kengistä. Tottahan se taitaa ollakin, kun zumbassakin tuntuu, että nilkat välillä muljahtelee suuntaan jos toiseenkin eli noissa nykyisissä ei taida olla tarpeeksi tukea mun nilkalle.

Näitä Niken free run 5.0 -lenkkareitahan on kehuttu ihan älyttömästi ja vaikka ne on juoksukengät, oon lukenut monista paikoista, että hyvien iskunvaimentimien ansiosta ne sopii vallanmainiosti myös jumppasalille. Eräs ryhmäliikunnanvetäjä kirjoittikin blogissaan, että nimenomaan nämä 5.0 sopii erinomaisesti myös jumppiin hyvien iskunvaimentimien ansiosta antaen samalla jalalle tarpeeksi tukea. Ja näin jälkikäteen kun itsekin ajattelee, ei juokseminen eroa stepistä kauheesti – molemmissa jalka tömähtelee maahan ja iskunvaimentimet todellakin on tarpeelliset! Vaikka oon jo aika varma kengistä, jotka ajattelin ostaa (varsinkin kun ihan jumppien "ammattilainenkin" on kehunut niitä), ajattelin vielä kysästä, josko teistä lukijoista löytyisi joku, joka käyttää näitä jumpissa ja nimenomaan stepeissä kun niissä mä itse eniten käyn? Ja mitä nyt vähän netistäkin selailin, kannattaa näistä ottaa kokoa isompi kun normaalisti – pitääkö teidän mielestä paikkaansa? Kaikki neuvot ja vinkit on tervetulleita, kun kyseessä on kuitenkin reilu satasen kengät, enkä niitä viitsisi ihan turhaan ostaa! Ei sillä, ettenkö mä haluaisi hankkia näitä ihan vapaa-aikakäyttöönkin...

36 kommenttia:

  1. täällä yks onnellinen nike free runien omistaja! :) mulla on tosiaan converseissa aina kokona 38, senttejä se 24,5 ja sitten noissa free runeissa mulla on koko 39, sentteinä 25 eli kannattaa verrata mielummin sitä senttikokoo muitten kenkien sentteihin verrattuna ja ottaa puol senttii-sentti isommat :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, en oiskaan aikasemmin tajunnut kattoa noita senttejä! Nyt pitäis ainakin tulla täysin oikea koko :-)

      Poista
  2. juoksetko ikinä lenkkejä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sillon tällöin mut tosi harvoin, näitä kenkiä en siis käyttäisi juoksulenkillä :-)

      Poista
  3. Jos sulla on ennen ollut jumppakengät, missä ei oo iskunvaimentimia ollenkaan, niin sitten noi varmasti sopii sulle! Noissa ei siis oo oikeasti kovin hyvät iskunvaimentimet juoksukengiksi, mutta taas verrattaessa jumppakenkiin noissa on hyvä vaimennus! Monilla tyypeillä jotka on tottuneet laadukkaampiin kenkiin, tulee severintautia tai penikkakipuja noista kengistä jumpissa ja juostessa. Riippuu aina siihen millaiseen treenikenkään jalka on ennestään tottunut! :)

    Mulla itsellä on ollut vuosia nike free:itä käytössä ihan treenikenkinä yleisurheilussa, ja mitään ongelmia ei ole ollut! Nyt kun ostin vähäaikaa sitten testimielessä huvikseen adidaksen enemmän vaimentavat lenkkarit, on loikkiessa ym hyppelyissä tullut kipua.. johtuu varmaan siitä, kun oon aikaisemmin tottunut hyppelemään tommosilla "paljasjalka" -kengillä :D

    Ja ota 1-2 numeroa isompaa kokoa! Treeni/jumppakengät ei missään nimessä saa olla liian pienet, ja nää free 5.0 on varsinki tosi pientä kokoa ja samoin tuo päkiän alue on tosi kapea ja nafti! Mulla on normisti 38-38.5 jalka ja koko 39 tuntuu itsellä tosi napakalta (henkilökohtasesti tykkään lähes "liian pienestä" kengästä, vaikka se ei suositeltavaa ookkaan treenauksessa) ja oon jopa miettinyt että seuraavat ostaisin koossa 40, kun pitkän treenin aikana varpaat alkaa välillä puutumaan ahtaudessa :D

    Toivottavasti näistä höpötyksistä oli nyt ees jotain apua! Suosittelen kyllä noita kenkiä ja vaikka ilmenisikin et sulle ei jumppiin noi sovi, niin on siinä kyllä hyvännäköset "sporttilook" -kengät samalla!:D Monethan noita käyttää ihan vaan vapaa-ajallaki.

    AINIIN! Se vielä et älä tilaa mistään epämääräisiltä sivuilta missä on hirveästi eri värejä ja malleja johonkin 50e/pari hintaan, koska ne lähes poikkeuksetta on oikeasti kiinasta lähetettäviä kopioita, eikä maksukaan ole varmasti mistään turvallisimmasta päästä.. T. Been there done that.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsit, niin paljon tärkeää tietoa yhdessä kommentissa!

      Mä en oikeestaan edes tiedä, mihin tarkotukseen nämä mun edelliset jumppakengät on, muttei ne vaikuta muutenkaan kauheen hyviltä varsinkaan tohon jumppaamiseen. Jossain väleissä tuli myös semmonen olo, että tuntuu kun ois painot jaloissa, jonka takia ois ehdottomasti ihanaa kun löytyis jotkut oikeasti kevyet ja köykäset kengät :-)

      Katoinkin jo noita mittoja, ja vaikuttaakin ehdottomasti siltä, että kannattaa ottaa ainakin sen koon isompi koko. Normaalisti mun kengät on kokoa 39, ja nyt ajattelin tilata 40.5, ettei vaan käy niin, että onkin liian pienet... Siinä tapauksessa ei auta yhtään, vaikka olisi miten hyvät kengät - kun ne on liian pienet niin ne on liian pienet!

      Oon myös törmännyt noihin feikkisivustoihin, mutten ikinä vois tilata sieltä mitään näin "tärkeään" tarkoitukseen! Jotkut jumppatopit ehkä meniskin, mut kengät ei. Nyt oon siis tilaamassa ihan Stockmannin sivuilta, eli on varmasti aidot :-)

      Kiitos vielä tästä paljon tietoa sisältävästä ja superhyödyllisestä kommentista! :-) Susta oli apua.

      Poista
  4. mulla on nike free 3.0 ja nike free run 5.0! Molemmat on hyvät, mut tosin noi 5.0 soveltuu paremmi juoksemiseen ja ryhmäliikuntaan:) Käytän noita 3.0 yleensä vaan salinpuolella. Mun conssit on esim kokoo 35 ja noi niken free run 5.0 on 37,5! Ja mun muut kengät on yleensä se 36! Eli kannattaa joo oottaa isompi koko! :) Sen lisäks että noi on hyvät kengät ne on myös hienot ja sellaset sirot toisin kun jotkut asicsin lenkkarit esim! Ja oon myös käyttäny noita vapaa-ajalla:) ku sitä tossa pienellä mietit :D että soveltuu monenlaiseen käyttöön:) Olipas sekava teksti! mutta toivottavasti oli jotai apuu:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että sullakin toimii noi hyvin ryhmäliikuntatunneilla niin mäkin voin luottavaisin mielin tilata ne jumppatunneille! :-) Sen takia mä aluksi noihin rakastuinkin, kun ne on niin älyttömän hienot ja noi kaikki värit ah.... Oli tästäkin apua, kiitos! :-)

      Poista
  5. Ite vaihdoin aikoinaan kans jumppakengät polvikipujen takia free runeihin, ja autto kyllä heti kun sai tommosen kevyemmän kengän jalkaan. Nyt vaan kun oon alottanu juoksemisen salilla, ni siinä oon huomannu että ainakin mulle noissa on ihan liian vähän tukea, meinaa jalat kipeytyä :-/ Tää on tietenkin ihan yksilökohtasta, koska mulla on aina ollut tosi "löysät" nilkat :-D jumpissa ja salilla siis noi kengät kyllä menee mutta juostessa ei ainakaan itelläni! Muuten kyllä voin suositella ihan hyvin noita kenkiä, tosi kevyet jalassa ja tietysti hyvän näkösetkin :-D
    Ite otin yhden koon isommat, kun ostin samalla niihin semmoset kevyesti tukevat pohjalliset. Tietty niitä kannattaa mennä sovittamaan jonnekkin jos haluaa vaikka netistä tilata sit eri väriset mitä kaupassa ois saatavilla jne. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä kuulla tälläsiäkin mielipiteitä, muttei mulla oo tarkotus lähteä noiden kanssa siis juoksemaan, vaikkahan tottakai sitä tukea tarvii myös jumppatunneilla! Haha, nä täyttää kyllä kaikki kriteerit niin ulkonäön kun ton jumppakenkänä toimivuudenkin suhteen ;-)

      Poista
  6. Noitahan mainostetaan lähes paljasjalkakenkinä, eli noissa ei tosiaan ole paljoa tukea vaikka niin kirjoititkin! Jos nilkat lompsuu niin en suosittele, mä en ainakaan näillä omillani lähti mitää steppejä vetämään vaan käytän ihan vaan normielämässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaikka noita mainostetaanki barefoot-kenkinä niin noi on kuitenkin Niken tukevimmat semmoset (esim ne 3.0 training-kengät on paljon "enemmän barefoot"), ja kokemuksesta minä ja vissiin aika moni muukin voi sanoa että todennäköisesti ovat tarpeeksi tukevat ryhmäliikuntatunneille, myös steppiin. :) tietenki seki on aina yksilöllistä

      Poista
    2. Niin, en tiedä mitkä oikeesti on hyvät ja mitkä ei, mutta kokemuksiahan mä tässä vaan kuuntelenkin! :-) Jos näin monelle ne on sopinut tosi hyvin ryhmäliikuntatunneille - miksei ne mulle sopis vaikka tietenkin se on jossain määrin yksilöllistä :-) Ainakin tällä hetkellä oon tilaamassa noi hyvillä ja luottavaisin mielin.

      Poista
  7. Minulta löytyy juurikin noi kengät!:) Ovat kyllä aivan ihanat ja niin kivan näköisetkin vielä. :) Itse käytän kyllä vaan juoksemisessa, mutta uskon että ovat ihan toimivat myös jumpissa. Kannattaa käydä vaikka stadiumissa kokeilemassa, sillä koot ovat tosiaan aika paljon isompia. Oma jalkani on kokoa 36, mutta niket ovat kokoa 37,5, joten eroa on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, voi olla et pitäis käydä kokeilemassa, mut kaikkien mittojen ja taulukoiden mukaan 40,5 pitäis olla mulle sopiva, kun normaalisti kengät on kokoa 39 :-)

      Poista
  8. Mulla on kans ollu free runit nyt yli puolisen vuotta nimenomaan salikäyttöön ja oon ainoastaan tyytyväinen! :) käyn jumpissa (pump, attack, step..), spinningissä ja juoksen juoksumatolla ja kengät on ollu loistavat joka käytössä. Ne tosiaan on tukevat, ja vaikka mulla esimerkiks on jalan sisäkaaret vähän "lättänät" eli tarviin jonkin verran pronaatiotukee jotta askel on normaali, ei Free runeista oo koitunu mitään ongelmia tai kipuja vaikkei siinä sitä ihan kunnollista pronaatiotukea ookkaan, toisin ku mun juoksulenkkareissa. Aion todennäkösesti nyt kevään aikana ostaa toiset 5.0:t vielä kävely/juoksukengiksi ulos, mut näitä mun nykysiä haluun säästellä vaan sisäkäyttöön:) suosittelen ehdottomasti. Mulla esim. Converset on kokoa 40 eli 25,5cm ja Niket 40,5 eli 26cm.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, lisäää positiivista kommenttia! Kiitoskiitoskiitos kokemuksista, olin aluksi vähän epäileväinen, mutten nyt epäile kyllä ollenkaan :-)

      Poista
  9. mulla on just noi free run 5.0 ja pakko sanoa, ettei parempia kenkiä ole olemassa! käyn noilla niin kävelemässä kuin juoksemassakin eikä jalat oo vielä ainakaan kipeytynyt kertaakaan. :-) Nyt oon ajatellut hankkia toisetkin koululiikuntaa ajatellen. Jos tilaat, suosittelen ottamaan koon isommat kengät, mulla ainakin kävi niin, että varauduin ja otin isommat ja ne menee just hyvin jalkaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kun oiskin rahaa sen verran, että vois ostaa omat jumppakäyttöön ja toiset samanlaiset, mahdollisesti vaan eri värissä, mut vaan arkikäyttöön....

      Poista
  10. HEI AUTTAKAAS, OSTANKO NEONKELTAISET VAI NOI PINKIT? Worlds worst problems :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on noi neonkeltaset ja on kyl saanu paljon kehuja :P Mut ihania noi kaikki on!

      Poista
  11. Juu älä osta ollenkaan jos on nilkka vaivaa ollu aikasemminkin. Vaiva luultavasti seuraa myös noiden kenkien mukan parin kuukauden käytön jälkeen (näin itsellä kävi). Suosittelen että meet ihan liikkeeseen jossa sua autetaan löytämään sun jalalle sopivat ja tarpeeksi tukevat treenikengät! Taitaa nyt enemmän viehättää noiden kenkien suosio ja ulkonäkö kun oikeesti hyvät treenikengät..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mulla oo nilkat ikinä vaivannut tai sattunut ja ne on aina ollut hyvässä kunnossa, se johtuu ihan noista huonoista kengistä, että zumbassakin ne välillä muljahtelee ja tuntuu, et nilkka "nyrjähtäis". Ei ne nilkat ikinä vaivaa tai satu, on vaan aika vaarallista jumppailla tollasten kenkien kanssa mitkä ei tue nilkkaa sitten ollenkaan!

      Itse ryhmäliikuntatuntien ohjaaja suositteli mulle näitä ja kerroin kyllä tarkasti mikä vika edellisissä kengissä on ja mitä mä näiltä uusilta vaadin, joten luotan kyllä häneen ja hänen ammattitaitoon.

      Poista
    2. En haluu kommentoida tätä kenkäasiaa kun ei oo kokemusta noista nikeistä, mutta ryhmäliikuntaohjaajilla todella harvoin on mitään ammattitaitoa tollasia asioita kohtaan, ellei sitten satu olemaan koulutukseltaan esim fysioterapeutti. :-D

      Poista
    3. Jaahas, mä kun just ajattelin et heillä sitä taitoa tällästä asiaa kohtaan nimenomaan on, kun heillä ei todellakaan ole varaa jumppailla viittä tuntia päivässä millään tapaa huonojen kenkien kanssa :-)

      Poista
  12. Mulla on samanlaista jalkapohjien puutumista ja lääkäriäiti on kertonut että se johtuu heikoista jalkapohjan pikkulihaksista, eikä lainkaan huonoista kengistä. Itseasiassa mitä paremmat kengät, sitä enemmän ne jalkapohjat puutuu sillä muotoillut pohjat laittaa ne pienet lihakset jalkapohjassa supistelemaan enemmän! Tähän auttaa kaikenlainen treeni, jossa tunnet että käytät näitä pieni lihaksia, esim ihan vaan nilkan ojennukset tai päkiöille nousut! Samaa ongelmaa itsellä ollu, mutta kun laittaa kaikkiin kenkiin muotoillut pohjat ja käyttää niitä vaikka tuntuu tpsi inhottavalta, niin ne lihakset kehittyy siitä!:-) Heität vaikka kengät hetkeksi pois ja rentoutat jalan ja sitten taas takasin, se helpottaa!:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aijaa.. Hassua kuvitella, et se johtuis tosta, koska oon kuitenkin melkeen neljä vuotta käynyt neljä kertaa viikossa jumpissa, eikä ikinä ennen oo tullut mitään tällästä vastaan, vaan siis vasta noiden uusien kenkien kanssa. Aion nyt kuitenkin koittaa noita toisia kenkiä, kun toi oikeesti vähän haittaa jumppaamista enkä kesken tunnin kuitenkaan viittis pitää mitään taukoja... Kiitos kuitenkin hyvästä kommentista, en tullukaan ajatelleeks mitään tollasta! Tarkkailen tilannetta :-)

      Poista
    2. Joo voi hyvin olla ettei johdu tosta, mutta halusin vaan kertoa että tällainenkin mahdollisuus on! Mutta osta vaan nää uudet, kyllä niillä kelpaa jumpata ;-)

      Poista
  13. Tilaatko netistä vai mistä noita pinkkejä sais? Oon koittanu ettii kaikkialta tuloksitta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, netistä! Kato Stockmannin nettisivuilta, ne on siellä kanta-asiakaskortilla alennuksessakin (normisti 119€, nyt 95€), tosin pienimmät koot oli muistaakseni loppu :-(

      Poista
  14. Onko sulla noin turkulaisena mitään kokemusta Ruisrockista ? Tai millasta juttua oot kuullu sen menosta ? :-) kiitti jos ehit vastaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo ite ollut ikinä Ruisrockissa, mutta monilta kavereilta oon kuullu siitä paljon hyvää! Mua itteäni ei kuitenkaan houkuttele koko tapahtuma sen takia, että sen koko alueen "pohja" on pelkkiä semmosia pieniä kiviä/soraa :-D Enkä muutenkaan välttämättä menis Ruisrockiin kun ainakaan viime vuonna se ei vaikuttanut olevan sen koko rahan arvosta ja pelkästään se, että se on tosiaan täynnä turkulaisia ei kauheesti innosta mua!

      Mutta siis, monet kaverit on tykännyt, mut mä ite en välttämättä tykkäis :-)

      Poista
  15. Ostin just noi free run 5+ ja normaalisti kenkäkoko on 37-38 mutta noissa 39. Ne on oikeesti tosi pienikokosia! Käytin noita ekan kerran jumpassa ja sillon tuli sellanen särky jalkapohjiin kun ne oli ihkauudet ja ei-muotoutuneet, mutta nyt ne on jo tosi hyvät ja suosittelen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, hyvä kuulla! Ei siis kannata huolestua, vaikka ensimmäisellä kerralla vähän jalkaan sattuiskin - eiköhän ne munkin jalkaan sit muotoudu :-)

      Poista
    2. Ilmeisesti se niitten paljasjalkaominaisuus treenaa jalan ja nimenomaan jalkapohjan lihaksia eri tavalla, minkä vuoks ensimmäisten käyttökertojen jälkeen voi särkeä! Mut se on yleensä siis tavallaan lihaskipua :D ja jalka tosiaan tottuu siihen nopeesti :)

      Poista